Veelgestelde vragen

Huur van het kasteel voor huwelijk

Veelgestelde vragen

Wat is de voorziene tijdsduur voor een inzegening?

1 uur (ongeveer 20 minuten voor de inzegening zelf, met marge voor binnen- en buitengaan + begroeten van gasten).

Wie verwittigt er de burgemeester of afgevaardigde van de gemeente om present te zijn?

Het trouwpaar moet zelf contact nemen met de dienst burgerzaken van gemeente Malle.

Hoeveel mensen kunnen er in de Trouwzaal?

32 zittend, max. 60 personen in totaal. In de Erehal kunnen nog eens een 30-tal personen staand volgen door de open deuren.

Kan er ook op het binnenplein getrouwd worden?

Ja, neem contact op met het secretariaat om de afspraken rond huwelijken in open lucht te overlopen.

Wat met versiering (bloemen, strikjes aan de stoelen, …)?

Versiering aanbrengen is toegestaan, maar is zelf te organiseren en op te opruimen. Er mag ook geen schade toegebracht worden (bv. duimspijkers).

Mag de bruidswagen of andere wagens op het binnenplein?

De bruidswagen mag tot vlak voor het binnenplein rijden. Indien het koppel zelf rijdt, mag de bruidswagen uitzonderlijk blijven staan aan het kasteel. Mensen die slecht te been zijn, mogen afgezet worden vlak voor het binnenplein, daarna moet de auto geparkeerd worden aan het Koetshuis. Er is één parkeerplaats voor gehandicapten aan het kasteel.

Kan er ook een receptie of een trouwfeest worden gegeven?

Ja, neem contact op met ons secretariaat om alle mogelijkheden te overlopen. Belangrijk om weten is dat het verplicht is om dranken van de vzw af te nemen, er kan eventueel wel een eigen wijn of cava voorzien worden voor een zogenaamd ‘stopgeld’. Domein de Renesse voorziet geen personeel voor bediening en afwas!

Huur van het kasteel voor feesten

Veelgestelde vragen

Wat met dranken/maaltijden/cateraars wanneer er gereserveerd wordt voor een feest?
  • Catering/maaltijden: de cateraar is zelf te contacteren door huurder, Domein de Renesse vzw kan indien gewenst een lijst met cateraars uit de buurt doorsturen, Domein de Renesse biedt zelf geen catering/bediening/personeel aan.
  • Dranken: zijn verplicht van de vzw af te nemen, er kan eventueel wel een eigen wijn of cava voorzien worden voor een zogenaamd ‘stopgeld’. Domein de Renesse voorziet geen personeel voor bediening en afwas!
Mag er gedanst worden?

Neen, in het kasteel mag helaas niet gedanst worden, ter bescherming van de historische vloeren. Op het binnenplein kan dit echter wel.

Mag er een DJ en/of een bandje worden voorzien?

Ja, maar dit is wel zelf te voorzien door de huurder.

Wanneer mogen we komen opstellen voor ons feest?

Dit is af te stemmen met het secretariaat en de kasteelbewaarders (i.f.v. eventuele andere reservaties).

Mag er een foodtruck staan?

Ja, maar enkel op het stuk voor het binnenplein met terras, niet op het binnenplein zelf. De kasteelbewaarder wijst de plek toe. De huurder is zelf verantwoordelijk dat de foodtruck voldoende beschermingsmaatregelen voor de ondergrond neemt (bv. tegen vetvlekken) en dat er geen rommel wordt achtergelaten.

Mogen we de parasols gebruiken tijdens onze reservatie?

Ja, mits het vooraf betalen van een borg van € 500,00 en het ondertekenen van een plaatsbeschrijving met foto’s, zodat er geen geschil over de staat van de parasols kan bestaan.

Boekenmarkt

Veelgestelde vragen

Kan ik als standhouder deelnemen aan de Boekenmarkt?

Onze maandelijkse Boekenmarkt is helaas al maanden op voorhand volzet voor standhouders. Omdat we ook al een uitgebreide reservelijst hebben, laten we voorlopig geen nieuwe standhouders meer toe.

Welke boeken zijn toegestaan om te verkopen?

In het algemeen worden alle tweedehandsboeken, strips, grafiek, postkaarten, prenten en bibliofiele uitgaven aanvaard. Nieuwe producten en niet-conforme koopwaren worden ten stelligste geweerd.

Hoeveel kost het om als standhouder deel te nemen?

Het standgeld wordt bij inschrijving bepaald door het aantal tafels (van 1,5m) dat je wil gebruiken, en in welke zaal je staat.

Hoe verloopt de opstelling voor de standhouders?

Deelnemers/exposanten hebben toegang tot het kasteel op de vrijdag voor de Brocante (vanaf 10.00 tot 17.00 uur) om hun stand in te richten. Tafels en stoelen zijn ter plekke beschikbaar, deze hoef je niet mee te brengen. Concrete afspraken worden met de coördinator gemaakt bij inschrijving.

Moeten bezoekers inkom betalen?

Onze Boekenmarkt is gratis toegankelijk.

Brocante

Veelgestelde vragen

Welke materialen zijn toegestaan om te verkopen?

In het algemeen worden alle brocante-, retro, curiosa-voorwerpen en tweedehands boeken en voorwerpen aanvaard, zoals oude munten, penningen, grafiek, postkaarten en verzamelingen. Alleen brocante en retro zijn toegelaten. Voeding, kleding, nieuwe producten en niet-conforme koopwaren worden ten stelligste geweerd door de verantwoordelijke van de Domein de Renesse vzw.

Hoeveel kost het om als standhouder deel te nemen?

Het standgeld wordt bij inschrijving bepaald door het aantal tafels (van 1,5m) dat je wil gebruiken, en in welke zaal je staat.

Hoe verloopt de opstelling voor de standhouders?

Deelnemers/exposanten hebben toegang tot het kasteel op de vrijdag voor de Brocante (vanaf 10.00 tot 17.00 uur) om hun stand in te richten. Tafels en stoelen zijn ter plekke beschikbaar, deze hoef je niet mee te brengen. Concrete afspraken worden met de coördinator gemaakt bij inschrijving.

Moeten bezoekers inkom betalen?

Onze Brocante is gratis toegankelijk voor leden van Domein de Renesse vzw, andere bezoekers betalen €4,00 entree.

Kunst als Hobby

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik deelnemen aan Kunst als Hobby?

Kunst als Hobby wordt niet door Domein de Renesse zelf georganiseerd. Je neemt best contact op met de organisator Anja Herygers (herygersanja@hotmail.com). Zij kan je vragen beantwoorden.

Kunstenaarsweekend

Veelgestelde vragen

Aan welke voorwaarden moet voldaan zijn om te mogen deelnemen als kunstenaar?

De enige vereiste voor het Kunstenaarsweekend, is dat de kunstenaar afkomstig is van of woonachtig is in Malle.

Mag ik zelf kiezen in welke zaal ik tentoonstel, of wordt dit toegewezen?

Dit wordt vooraf toegewezen, we proberen wel rekening te houden met voorkeuren. Vooraf is er een startvergadering met alle standhouders om alles goed af te stemmen.

Moeten bezoekers inkom betalen?

Ons Kunstenaarsweekend is gratis toegankelijk.

Rondleidingen in kasteel en domein

Veelgestelde vragen

Zijn er vaste rondleidingen in het kasteel waar vrij aan te sluiten is?

Er is een wekelijkse gidsbeurt op zondag om 15u, m.u.v. bij grote activiteiten (Brocante, Boekenmarkt, …) en ook niet tijdens de winterstop (van 7/11 tot 31/3). Alle data waarop er wél een gidsbeurt doorgaat, staan gepubliceerd op de website.

Kan er een gids gereserveerd worden voor een groepsbezoek aan het domein? Wat is het maximaal aantal deelnemers per groep?

Er kan altijd een reservatie gedaan worden voor een rondleiding met een gids door het domein, na gesprek met het secretariaat om dit in te plannen. Naargelang de grootte van de groep worden er 1 of meerdere gidsen voorzien (max. 20 personen per groep). Uiteraard kan een rondleiding enkel ingepland worden wanneer er geen andere reservaties zijn, en wanneer er een gids beschikbaar is.

Kan er na de rondleiding iets gedronken of gegeten worden?

Er kan bij reservatie eventueel afgesproken worden of het kasteelcafé uitzonderlijk geopend moet worden (voorwaarden: we doen dit enkel voor meer dan 10 personen, én indien er afgerekend wordt op 1 ticket)

Hoe lang duurt een rondleiding?

Alle rondleidingen (kasteel, domein) duren gemiddeld 1u30, maar dit kan eventueel aangepast worden aan de wensen van de groep.

Zijn er ook gidsbeurten in het kasteel en domein voor kinderen (bijv. voor scholen)?

In het kasteel bieden we een speciale gidsbeurt voor kinderen aan, waarbij we op een speelse wijze de kinderen aanleren hoe het vroeger was om in een kasteel te leven. Op aanvraag kan er ook een verklede gids voorzien worden. Voor rondleidingen in het domein voor kinderen verwijzen we graag door naar onze vertelwandeling ‘Op stap met Anemoontje’.

Op stap met Anemoontje

Veelgestelde vragen

Wanneer gaat de vertelwandeling ‘Op stap met Anemoontje’ door?

Elke 2de zondag van de maand (uitgezonderd januari, september en december) of op reservatie (neem contact op met het secretariaat om dit in te plannen). Je kan ook zelfstandig (zonder gids) met opdrachtenboekje (te koop in het secretariaat en bij Toerisme Malle).

Wat houdt Op stap met Anemoontje in?

Je gaat op stap doorheen het park en beleeft het avontuur van boswachter Zander en gravin Anemoontje met een vertel(l)(st)er, of je wandelt aan de hand van een boekje met verhaalfragmenten en leuke bijhorende opdrachten.

Voor welke leeftijdscategorie is dit bestemd?

5 tot 10 jaar (iets jonger kan ook wel, de verteller kan zich wat aanpassen aan de groep).

Hoe lang duurt een dergelijke vertelwandeling?

1u30 à 2u.

Kan er na de rondleiding iets gedronken of gegeten worden?

Er kan bij reservatie eventueel afgesproken worden of het kasteelcafé uitzonderlijk geopend moet worden (voorwaarden: we doen dit enkel voor meer dan 10 personen, én indien er afgerekend wordt op 1 ticket)

Secretariaat

Veelgestelde vragen

Wanneer is het secretariaat geopend en/of bereikbaar?

Ma-vrij 10u – 12u, namiddag op afspraak. Als je een zaal wil komen bezichtigen, of uitgebreider een reservatie wil komen vastleggen, raden we aan om een afspraak te maken. Zo kunnen we je zeker verder helpen.

Via welk mailadres en/of telefoon is het secretariaat bereikbaar?

Kasteelcafé

Veelgestelde vragen

Wanneer is het kasteelcafé geopend?

Zondag en maandag van 13u-18u (in de winter op maandag tot 17u), uitzonderlijk ook op woensdagen in juli en augustus van 14u – 17u.

Kan het kasteelcafé geopend worden buiten de reguliere openingstijden indien we met een groep komen?

Er kan na contact met het secretariaat eventueel afgesproken worden of het kasteelcafé uitzonderlijk geopend moet worden (voorwaarden: we doen dit enkel voor meer dan 10 personen, én indien er afgerekend wordt op 1 ticket).

Domein

Veelgestelde vragen

Kan ik de feestweide huren?

De feestweide kan in principe enkel gehuurd worden door verenigingen. Aanvragen voor de feestweide lopen steeds via het Dagelijks Bestuur voor prijsbepaling en haalbaarheid (we moeten ons immers aan het bosbeheersplan houden).

Is het park rolstoeltoegankelijk?

Ja, de paden zijn goed begaanbaar, ook voor rolstoelpatiënten.

Mag er gepicknickt worden in het park?

Ja, als je alles netjes achterlaat.

Mag er met een auto in het park worden gereden, bv. voor het nemen van foto’s?

Nee.

Mag er gevist worden op de vijver?

Voorlopig kan dit helaas niet (o.a. door veel vissterfte door droogte van voorbije jaren), mogelijk op termijn weer wel.

Mag ik met een metaaldetector op zoek in het domein, of mag ik via magneetvissen onderzoek doen?

Nee, enkel de Heemkundige Kring van Malle mag onderzoek doen. Neem gerust contact op met de Heemkundige Kring om meer te weten te komen over de vondsten in het domein.

Ik heb een klacht of schade in het domein te melden.

Klachten mogen steeds gemeld worden aan het secretariaat van Domein de Renesse vzw, die dan de nodige instanties verwittigt.

Algemene vragen en toegankelijkheid

Veelgestelde vragen

Is het kasteel rolstoeltoegankelijk?

Alleen de benedenverdieping is volledig rolstoeltoegankelijk, er is helaas geen lift.

Is er parking aan het kasteel? Zo ja, voor hoeveel wagens?

Er is één parkeerplaats voor gehandicapten aan het kasteel.

Kan er een parkingplaats gereserveerd worden?

Nee, aan de parking van het Koetshuis is sowieso plaats voor 90 voertuigen.

Is er ook parking voor een bus aan het kasteel?

Nee, wel op de parking van het Koetshuis.

Mag er met de auto tot op het binnenplein worden gereden om te laden en te lossen?

Ja, tot vlak voor het kasteel, maar niet tot op terras. Na het lossen moet het voertuig onmiddellijk verder rijden, of zich parkeren op de parking van het Koetshuis.

Mogen er honden in het kasteel? In het kasteelcafé?

Ja, maar dit is steeds op verantwoordelijkheid van het baasje. Uitzondering: bij eetfestijnen (paella, barbecue, frikadellen met krieken, Verloren Maandag, …) in het kasteelcafé en tijdens activiteiten met breekbare spullen (bv. Brocante) zijn honden niet toegelaten in het kasteel.

Mag er gerookt worden in het kasteel?

Nee.

Is er een openbaar toilet?

Ja, bereikbaar via het binnenplein, aan de linkerkant. Er is ook een luiertafel aanwezig in dit toilet.

Zit je vraag er niet tussen?

Neem gerust contact op en wij helpen jou verder.